piątek, 25 listopada 2016

RaspberryPi 3 Windows 10 IoT - Hello World!

Żeby napisać pierwszy program, trzeba mieć oczywiście przygotowane środowisko Visual Studio i mieć na RaspberryPi wrzucony system Windows 10 IoT. Szczegółowa instrukcja jak to zrobić
jest na stronie https://developer.microsoft.com/pl-pl/windows/iot/getstarted

Założenia programu:

  1. Po przyciśnięciu przycisku pojawia się napis "Hello World!"

Żeby było prosto i przejrzyście, kolejne kroki opiszę w punktach.

  1. Tworzymy nowy projekt Blank App (Universal Windows)


  2. W Solution Explorer otwieramy plik MainPage.xaml. To tutaj projektujemy "wygląd" naszej aplikacji (rozmieszczenie kontrolek itp). Możemy się przełączać między widokiem XAML i Design. Można również podzielić ekran żeby zmiany wprowadzane w XAML widzieć na bieżąco w Design i odwrotnie. 
  3. Przełączamy się na okno Design i zmieniamy układ ekranu i rozdzielczość. Ja wybrałem 13.3" Desktop. 

  4. Z zakładki Toolbox metodą Drag&Drop dodajemy TextBlock i Button w dowolne miejsce naszej aplikacji 
  5. Zaznaczamy TextBlock klikając na niego jednokrotnie LPM i w zakładce Properties zmieniamy jego właściwość Visibility z "Visible" na "Collapsed". TextBlock znika z aplikacji i nie można go już zaznaczyć w trybie Design. Można to zrobić przełączając się na zakładkę XAML i tam klikając na TextBlock. Teraz znowu mamy dostęp do jego właściwości w zakładce Properties.
  6. Tworzymy zdarzenie button_Click klikając 2x LPM na dodany w pkt. 4 przycisk. Otwiera się karta z plikiem MainPage.xaml.cs oraz automatycznie tworzy się metoda obsługi zdarzenia button_Click
  7. W tej metodzie piszemy kod, który zmieni tekst kontrolki TextBlock oraz sprawi, że kontrolka stanie się widoczna. 
  8. Tworzymy aplikację Uniwersal Windows, więc możemy ją uruchomić również na naszym komputerze. Jeśli niczego nie zmieniliśmy bo wystarczy że klikniemy na przycisk "Local Machine" lub F5.
  9. Aplikacja powinna się uruchomić na naszym komputerze. Klikamy w przycisk, pojawia się tekst. Możemy zamknąć aplikację.
  10. Teraz uruchamiamy aplikację na RaspberryPi. W tym celu z rozwijanego menu wybieramy ARM. Po prawej stronie nie będzie już opcji "Local Machine", pozostają do wyboru "Device" i "Remote Machine".
  11. Wybieramy "Remote Machine". Wyświetli się okno, w które trzeba wpisać adres IP naszego RaspberryPi. Gdzie go znaleźć? Sposób 1: jeśli macie uruchomione RaspberryPi i jest ono podłączone do monitora to domyślna aplikacja wyświetla podstawowe dane o RaspberryPi - m.in. adres IP. Sposób 2: uruchamiamy aplikację  Windows 10 IoT Core Dashboard, która w zakładce MyDevices również powinna wyświetlić RaspberryPi oraz jego adres IP. Jesli adres się zmienił lub się pomyliłeś we wprowadzaniu IP, możesz je zmienić wybierając z menu Debug opcję na samym dole "NazwaProjektu Properties...". W moim przypadku "HelloWorld Properties..."


  12. Klikamy przycisk "Remote Machine" i aplikacja uruchamia się na RaspberryPi. Trwa to dłużej, niż w przypadku uruchomienia jej na naszym komputerze, dlatego trzeba być cierpliwym. Zdecydowanie polecam podłączenie RaspberryPi do sieci przez kabel sieciowy (nie przez WiFi). Komputer, na którym mamy Visual Studio może być podłączony dowolnie (WiFi/Kabel sieciowy).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz